Friday, November 27, 2009

Friday yet again


Så var det fredag ännu en gång. Vet inte vad som hände med veckan som gick. Tiden går så fort på hösten.

Sedan förra veckan har det hänt en del saker med projektet i alla fall. Jämför bilden ovan med bilden i mitt inlägg från förra veckan. Det har tagit vad som känns som enormt mycket tid, men nu har jag i alla fall ritat klart alla objekt till biblioteket. Jag har animerat dem och senast i dag så spelade jag in ljud och lade in dem i filmklippen. Så nu kan man klicka på trollet Hubert och på dödskallen och så säger de olika saker varje gång man klickar. Coolt va?

Vad som återstår att göra är att fixa något slags ljud till spindeln och blommorna. Sedan måste jag fixa länkarna till sagorna. När man klickar på sagoböckerna (det finns två stycken), så kommer det nämligen upp en uppslagen bok. I boken finns det en pil som man ska klicka på för att komma till sagan. Jag har dock inte fixat den länken ännu, men det beror mest på att sagorna inte är klara, så att jag inte har någonting att länka till.

En annan större sak är också fjädern som ligger på bordet. Tanken är att man ska kunna flytta runt den och när man för den över dödskallen och Hubert så ska de skratta och säga att man inte ska kittla dem. Detta har jag dock inte gjort än. Det kräver lite programmering.

Jag undrar också över ljudet. Det sprakar lite när jag lägger in det i Flash. Men när jag lyssnar på det i Audacity och Cubase eller ett vanligt ljuduppspelningsprogram så sprakar det inte. Jag undrar om det kanske har blivit något fel eftersom jag har sparat wav-filerna i 32 bit, medan Flash bara spelar upp i 16. Det kan vara det. Jag vet dock inte hur man ändrar detta i Flash, så jag får väl vänta med att fixa detta tills det blir handledning. Eller så testar jag lite själv. Vi får se.

I övrigt så måste introt länkas ihop med biblioteket och så måste vi göra en startsida till indexfilen. Jag gissar att även detta ligger på mitt bord, så jag får fixa det efter jag skrivit det här inlägget eller på måndag.

Det ska nog lösa sig det här. Det gick enklare än jag trodde att lägga in ljuden och få det att fungera, med lite hjälp från vänliga klasskamrater så klart.

Det var alles. Höres igen om en vecka eller så.

No comments: