Monday, November 9, 2009

Battle of the Bags - en analys

Hur ser en interaktiv multimedial webbplats ut egentligen och hur är den uppbyggd? Jag har tittat närmare på en temasida som msnbc.com har gjort. Sidan heter Battle of the Bags: Paper vs. Plastic (http://www.msnbc.msn.com/id/23358591/) och vill utforska om det finns ett korrekt svar i frågan om konsumenter bör välja plast- eller papperspåsar. Något riktigt svar kommer de dock inte fram till, lustigt nog. För den svenska konsumenten är frågan aktuell, men innehållet stundvis svårt att relatera till eftersom webbsidan främst riktar sig till amerikanska förhållanden och amerikanska konsumenter. Den kan dock vara kul att titta på även som svensk konsument.

Om analysen

När man analyserar multimediaproduktioner använder man sig ibland av triangelmodellen som analysmodell, där varje hörn i triangeln plus mitten beskriver fyra frågor: vad, vem, hur och varför. En sådan analys följer:

Vad

Sidan vill ge information om pappers- och plastpåsar och deras påverkan på miljön. Den vill också stimulera till aktion och diskussion inom ämnet.


Vem
Som framgår av de olik
a testerna där man ska fylla i information, så riktar sig sidan till amerikanska matkonsumenter, dvs alla som handlar i mataffärer.

Hur

Genom videoklipp, berättarröst, intervjuer med vanligt f
olk och experter, interaktiva test där man kan skriva in egna vanor, texter inom ämnet och så vidare.

Varför
För att informera och påverka opinionen.
Men varför msnbc.com vill göra detta är lite oklart. Kommer idén från ett politiskt håll? Detta får man inte svar på.

Struktur

Så det var lite om sidans varför och hur. Ett annat sätt att besvara frågan hur är att beskriva sidans struktur. Battle of the Bags är uppbyggd på ett ganska linjärt sätt, som syns på bilden längre ner. Man
ska lyssna på ett klipp och läsa en sak och sedan klicka sig vidare i sidled. Det går att klicka sig vidare själv, men först efter att de andra sidorna laddats. Och eftersom allting ändå är tänkt att beskådas linjärt och i kronologisk ordning, har jag i flödesschemat valt att rita upp sidan som linjär, men med pilar som går åt olika håll eftersom man kan klicka sig både framåt och bakåt.



Flashiga analys
ord
Om man vill kan m
an använda sig av diverse flashiga ord för att analysera hemsidan Battle of the Bags. Man skulle till exempel kunna säga att sidan främst består av audiovisuellt innehåll som video, bilder, berättarröst etc. Man skulle kunna att medieanvändningen främst består av ljud, video, text och bild. Att interaktiviteten är ganska basal eftersom den i huvudsak består av att hemsidebesökaren klickar sig vidare till nästa grej genom navigationen, samt genom de olika test som finns där man kan fylla i egen information för att själv få veta hur man förhåller sig till plast- och papperspåsar.

En sådan analys med flashiga ord skulle dock mest bara se ut som ett show-off från min sida, och därför går vi inte djupare inpå detta.


Anslag

Något som däremot är intressant att diskutera är hemsidans anslag. Det första man ser när man kommer till Battle of the Bags, är ett löpande band, ett kassaband. Man hör hur det låter när varor scannas i kassan, videorna ligger på bandet och rullas fram som varor. Den första filmen man får se visar hur saker stoppas i en kundvagn i en väldig fart. Man undrar vart kundvagnen är på väg. Man blir nyfiken och vill titta vidare.


Dramaturgi/pedagogik

Efter att besökaren har lockats att titta vidare efter det kraftfulla anslaget med varubandet och kundvagnen, så följer webbplatsen en enkel pedagogik: så här gör du/så här många påsar köper du, så här påverkar detta omvärlden och så här kan du förändra världen genom att ändra dina vanor. En vanlig enkel dramaturgi och pedagogik.


Medium, modalitet, kanal

För att ytterligare spetsa till denna förträffliga analys ska vi bege oss in i Mark Elsom-Cooks snåriga begreppsdjungel. Elsom-Cook pratar ju som bekant en del om medium, modalitet och kanal. Hur yttrar sig då dessa fenomen i vår kära multimediala webbplats Battle of the Bags?


Hemsidan använder sig av medierna skriven text, stillbilder, video och berättarröst. Den modalitet som då berörs är audiellt och visuellt, eller audiovisuellt som vi beskrivit tidigare. Detta yttrar sig genom de kanaler som jag tidigare nämnt ett par gånger (text, stillbilder, video och berättarröst). All very simple.
Även i detta kan man fördjupa sig, men det skulle inte göra oss särskilt mycket klokare.

Sammanfattning

Jag tycker att Battle of the Bags är en trevlig webbplats. Det är intressant att titta på de olika videoklippen och ämnet är högst relevant. Något som är tråkigt är att man inte får något klart svar på vilket som är bäst: pappers- eller platspåsar. Därför känns det som ett litet antiklimax när man spenderat många minuter framför skärmen för att få reda på hur man ska göra, sedan så får man inget svar.


Det är också jobbigt att sidan är så linjärt uppbyggd. Ibland skulle man vilja ha större möjlighet att välja själv vad man vill titta på. Jag hade önskat en större interaktivitet. Fler och bättre test. Testet som är i slutet där man får reda på hur många påsar som kunde sparats om hela amerikanska befolkningen förändrade sitt beteende skulle med fördel kunna göras om till att omfatta den enskildes påverkan på omvärlden, eller situationen för hela världen. Det blir så hypotetiskt som det är nu, tycker jag.


I övrigt tycker jag att det är en intressant hemsida. Man blir inspirerad till förändring och framför allt så ser man som multijournalist vad man kan åstadkomma med en enkel webbplats och lite flash …

No comments: