Monday, December 14, 2009

Första veckan på Ljud och rörlig bild

Och så var det dags för en ny kurs igen. Denna gång heter den Ljud och rörlig bild och vi ska lära oss att göra filmer och annat roligt. I ärlighetens namn så är min motivation inte på topp, men det beror nog snarast på att det varit en lång termin och man börjar bli lite trött.

I början av nya kurser vill lärarna alltid veta vad man har för förväntningar. Så vad är mina förväntningar denna gång? Jag kan inte påstå att jag funderat särskilt djup på det, men jag skulle nog vilja lära mig mer om hur videokameran fungerar och hur man förmedlar känslor med rörlig bild. Det är så många saker att tänka på och mycket att hålla reda på.

Men visst. Det ska bli kul med lite ljud och rörlig bild. Möjligheterna att göra någonting kreativt är ju stora. Vi har redan börjat spåna på vad vi ska göra för projektarbete och jag tycker vår idé är ganska bra. Mer om den senare kanske.

I övrigt tycker jag att första veckan av kursen var helt okej. Det var dock lite väl mycket föreläsningar på temat "Så här använder du kameran" i stället för att vi fick prova själva. Det tycker jag är tråkigt, för som bekant så lär man sig bäst genom att göra saker.

Men det artar sig säkert. Snart ska vi börja filma vår A möter B-övning. Vår film kommer ha en touch av agentism. Mer än så säger jag inte nu ...

No comments: